برای تغییر آیفون صوتی به تصویری، نیاز به تغییر سیم کشی هم هست؟

تغییر آیفون صوتی به تصویری

در طی گذر زمان و ساخته شدن آپارتمان های چند طبقه، نیاز به درب باز کن های اتوماتیک بیشتر شده است. همانطور که به یاد داریم، در چند دهه گذشته از آیفون و پنل های صوتی استفاده می شد، که فقط امکان انتقال صدا و شناسایی مراجعه کنندگان از طریق صدایشان وجود داشت.

اما چیزی نگذشت که تکنولوژی تحولی در این زمینه پدید آورد و مجموعه آیفون تصویری پا به این عرصه گذاشتند. این آیفون ‌ها دیگر می توانستند علاوه بر صدای فرد پشت درب خانه، صورتش را هم به ما نشان بدهند. همین ویژگی بود که یکباره کاربران را به شکلی سراسری به طرف این محصول جذب نمود. حتی در سال های اخیر تعدد امکانات آیفون ها بالاتر رفته و امکاناتی ویژه تر در اختیار مصرف کننده ها قرار می دهد.

از جمله امکانات درب بازکن های جدید می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • امکان اتصال به دوربین مداربسته و نمایش تصاویر دریافتی از آن
  • اتصال به گوشی موبایل و پاسخگویی به مراجعه کننده از طریق موبایل
  • باز کردن درِ پارکینگ با استفاده از یک کلید بر روی مانیتور
  • ارتباط داخلی با واحد ها
  • اتصال به سیستم خانه هوشمند و کنترل روشنایی و… منزل
  • فراخوانی آسانسور
  • ذخیره تصویر (عکس یا فیلم با صدا)
  • وجود سنسور حرکتی برای شروع به ذخیره تصویر تنها با حرکت از جلوی پنل دم دی

قبل از آنکه به سراغ جواب سوال اصلی برویم بهتر است تفاوت سیم کشی درب بازکن های تصویری و صوتی را بهتر بشناسیم

ساز و کار سیم ‌کشی درب بازکن ها

نحوه سیم‌کشی در آیفون‌ های صوتی از نوع پارالل می باشد. به این صورت که از پنل اصلی یک کابل منشعب شده و به تمام واحد های ساختمان انتقال پیدا می کند. بدیعی است که در این شیوه سیم ‌کشی امکان ایجاد نویز در مسیر صدا ها بسیار بالاست.

اما در سیستم آیفون‌ های تصویری علاوه بر بهره‌ گیری از کابل‌ های فویل‌ دار از شیوه سیم کشی لاین به لاین استفاده می ‌شود. به این معنی که در یک جعبه تقسیم برای هر واحد جداگانه یک کابل به پنل منتقل می‌ گردد. اگرچه این شیوه هزینه بیشتری نسبت به سیستم پارالل دارد اما به دلیل مزایایی که دارد به ویژه کاهش نویز صدا و تصویر همچنان پرطرفدار است.

در نهایت آیا می توان بدون تغییر در سیم کشی، آیفون صوتی را به آیفون تصویری تغییر داد؟

پاسخ این سوال به چند عامل اصلی بستگی دارد

اولین مورد تعداد واحد های ساختمان است؛ اگر تعداد واحد های ساختمان کم باشد، مثلا 4 واحد، می توان از سیم کشی قبلی استفاده کرد؛ چرا که آیفون تصویری جدید نیاز به 8 سیم برای راه اندازی دارد و تعداد سیم های قبلی برای سیستم جدید کافی است و به احتمال 90% بدون هیچ مساله ای می توان سیستم جدید را نصب کرد. در نظر داشته باشید که این امکان برای نصب یک آیفون تصویری ساده است؛ اگر نمی توان عملکردی مانند ارتباط داخلی یا باز کردن در پارکینگ و… به آن افزوده شود، چرا که نیاز به سیم های مجزا دارد. اما اگر این ساختمان مثلا دارای 10 واحد باشد، استفاده از تعداد سیم های موجود می تواند در طبقات بالایی، ایحاد نویز تصویر و مخصوصا صدا کند؛ حتی اگر تعداد سیم ها کافی باشد.

این سیستم در مورد آیفون تصویری الکتروپیک و تکنما کارکرد بهتری دارد چرا که اساسا این برند ها با تعداد کم سیم نصب می شوند، بنابراین در ساختمان هایی که آیفون صوتی الکتروپیک یا تکنما به کار رفته است، تغییر مجموعه به آیفون تصویری ساده تر صورت می گیرد. نکته ای که در این شرایط وجود دارد این است که باز هم در موقعیتی که تعداد واحد ها بالا و تعداد سیم کم است، این امکان وجود دارد که با نویز در صدا و تصویر مواجه شوید و نیاز به سیم کشی پیدا کنید. اگر امکان این سیم کشی به طور توکار ممکن نباشد و لازم باشد روی کار انجام شود، باید به مقدار سیم و داکت و هزینه نصب آن هم توجه داشته باشید؛

ضمن اینکه ممکن است با رد شدن سیم ها از کنار برق با ولتاژ بالا (مثلا از کنار آسانسور) باز هم با یک نویز خفیف مواجه شوید، بنابراین تعویض سیم ها، نمی تواند تضمین قطعی برای حذف صدا و تصویر ناخواسته باشد.

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.