آشنایی و معرفی صفحه نمایش های TFT

TFT یک نوع نمایشگر از نوع LCD می باشد. این نوع نمایشگر عملکرد بهتری نسبت به ال سی دی های معمولی دارد TFT مخفف کلمه Thin Film Transistor است که جهت بالا بردن عملکرد و بهتر شدن ال سی دی از آن استفاده می شود .

LCD نوعی نمایشگر مایع است که با استفاده از میدان الکترواستاتیک بین دو سیم نازک شفاف میدان دید کریستالی در منبع نور ایجاد می کند. هنگامی که ال سی دی برای نمایش تصاویر متحرک مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل حرکت آهسته ی کریستال مایع نسبت به تصویر و تاثیرات خازنی تصویر تار و کدر می شود که با استفاده از تکنولوژی TFT این مشکل تاری و کدری تصویر حل شده است TFT با بالا بردن سرعت LCD و همگام نمودن سرعت LCD با تصاویر متحرک، مشکل تاری تصویر را حل نموده است بطور کلی کلیه pixel ها در LCD بر حسب شماره سطر و ستونی که در آن قرار گرفته‏ اند، آدرس‏ دهی می ‏شوند زمانی که همه pixel هایی که در یک سطر قرار گرفته‏ اند با یک ولتاژ منفی تحریک شوند و همه pixel هایی که در یک ستون قرار گرفته‏ اند با یک ولتاژ مثبت تحریک شوند، آن پیکسلی که در تقاطع این سطر و ستون قرار گرفته است بالاترین ولتاژ را دریافت کرده و سوئیچ می ‏شود.
ایراد این حالت این است که همه پیکسل‏هایی که در آن سطر و ستون قرار گرفته‏ اند میزان کمی از آن ولتاژ را دریافت می‏کنند و اگر چه بطور کامل سوئیچ نمی ‏شوند ولی حالت سایه روشن پیدا می‏ کنند که باعث تاری و کدر شدن تصویر می شود این مشکل در تکنولوژیTFT رفع شده است به این ترتیب در TFT هر pixel با ترانزیستور مربوط به خودش سوئیچ می‏ شود این امر این امکان را به هر pixel می‏ دهد که جداگانه کنترل شود در واقع در این تکنولوژی هر pixel یک خازن کوچک است: یک ترانزیستور در جلو، یک لایه شفاف در عقب و یک لایه کریستال مایع در بین آنها قرار دارد.

مزایای مانیتور های TFT

بدون تشعشع

به دلیل عدم استفاده از لامپ تصویر و ولتاژ بالا این مانیتورها هیچ گونه امواج الکترومغناطیسی که برای سلامتی بسیار مضر و خطرناک هستند را تولید نمی کنند بعلت اهمیت سلامت کاربر، این مزیت خود به تنهایی می تواند برای جایگزینی مانیتور های معمولی با TFT-LCD کفایت کند .

مصرف انرژی بسیار پایین

به دلیل اینکه ایجاد تصویر در این مانیتورها توسط عناصر نیمه هادی صورت می گیرد، مصرف انرژی این مانیتور ها بسیار پایین است .این نکته برای محیط های اداری، همانند بانک ها، که مجبور به استفاده از UPS های بزرگ پر هزینه و خطرات و مضرات محیطی مثل بخار اسید و… هستند، می تواند بسیار مهم و قابل توجه باشد.

وضوح و کیفیت تصاویر بالا

خلق تصویر در مانیتور های TFT-LCD توسط میلیون ها عنصر نیمه هادی می باشد در این مانیتور ها برای هر نقطه تصویر به طور فیزیکی یک نقطه Pixel روی صفحه تصویر وجود دارد که خود از سه عنصر نیمه هادی LED برای سه رنگ اصلی تشکیل شده است به این ترتیب در مانیتور ها اطلاعات دیجیتال مستقیما با روشن و خاموش کردن این عناصر نیمه هادی ایجاد تصویر می نمایند.

لرزش تصویر

بدلیل اثرپذیری پرتو الکترون (پرتویی که توسط تفنگ الکترونی در لامپ تصویر (CRT) ایجاد کننده تصویر می‏باشد) ناشی از امواج الکترو مغناطیس محیط کار (Noise) که توسط سایر دستگاه‏های برقی و الکترونیکی تولید می‏شوند، لبه‏ های تصویر در مانیتور معمولی دارای لرزش می‏باشند، برای رفع این مشکل در مانیتورهای معمولی فرکانس نمایش تصویر را بالا می‏ برند تا این لرزش ‏ها توسط چشم انسان قابل مشاهده نباشد که نهایتاً این امر باعث ایجاد هاله در لبه‏ های تصویر می‏ شود. در صورتی که در مکانیزم TFT-LCD به دلیل اینکه هر نقطه تصویر توسط یک عنصر نیمه هادی که به طور فیزیکی به آن اختصاص دارد، ایجاد می‏ شود، بدون نیاز به بالا بردن فرکانس نمایش تصویر، هیچ‏گونه لرزش و یا هاله‏ ای در تصویر وجود ندارد و این باعث بالا رفتن کیفیت قابل ملاحظه تصویر می‏ شود.

رنگ‏های واقعی

در تکنولوژیTFT-LCD رنگ‏ها از ترکیب سه رنگ اصلی توسط سه عنصر نیمه‏ هادی ایجاد می‏ شوند لذا با توجه به دقیق بودن طول موج رنگ ایجاد شده توسط عنصر نیمه هادی، رنگ‏ها کاملاً طبیعی و واقعی می ‏باشند در حالیکه چون نور و رنگ در مانیتور معمولی (CRT) توسط مواد شیمیایی فلورسانس تولید می‏ شود، اولاً رنگ‏ها دقیق و واقعی نبوده و ثانیاً در طول زمان به دلیل پایین آمدن تدریجی حساسیت این مواد شیمیایی، رنگ‏ها تغییر کرده و شفافیت آنها کاهش می‏یابد.

فاصله نقاط تصویر

در مانیتور معمولی، محدودیت‏های مکانیزم تفنگ الکترونی عملاً باعث محدودیت در کاهش فاصله نقاط تصویر می‏ شود.(pixel pitch=0.4x) در صورتی که در تکنولوژی TFT-LCD این فاصله به حداقل رسیده (pixel pitch=0.264x) و تصویر دارای وضوح خیره کننده ‏ای می ‏باشد.

درخشندگی تصویر

در لامپ تصویر(CRT)، درخشندگی و وضوح تصویر (Contrast) بستگی به شدت پرتو الکترون تابش شده به صفحه تصویر و حساسیت مواد شیمیایی فلورسانس آن دارد و چون سطح انتشار پرتوهای الکترو مغناطیس مضر نیز با افزایش شدت پرتو الکترون، افزایش می‏ یابد لذا سازندگان ناگزیر به کنترل شدت پرتو الکترون و نتیجتاً محدودیت درخشندگی تصویر هستند اما در مانیتورهای TFT-LCD به دلیل عدم وجود چنین محدودیتی درخشندگی تصویر بالاتر و برتر می ‏باشد.

عمر مفید طولانی

لامپ تصویر (CRT) دارای نرخ استهلاک بالایی بوده و کیفیت تصویر آن همزمان با استفاده کاهش می‏ یابد. این امر به دلیل کاهش سطح حساسیت مواد شیمیایی فلورسانس صفحه تصویر و نیز کاهش قدرت تفنگ الکترونی می ‏باشد. در صورتی که عناصر نیمه هادی که تولید کننده تصویر در مانیتور TFT-LCDمی ‏باشد، دارای عمر مفید طولانی ‏تر و بدون افت کیفیت تصویر هستند.

اندازه واقعی تصویر

به دلیل محدودیت‏های استفاده از لامپ تصویر (CRT) برای مانیتور، اندازه واقعی تصویر در این گونه مانیتورها کمتر از اندازه نامی آنها است به عنوان نمونه، سطح مفید یک مانیتور 15 اینچ معمولی، عملاً در حدود 8/13 اینچ می ‏باشد در صورتی که نمایشگر TFT-LCD از تمامی سطح بهره ‏مند بوده و اندازه واقعی تصویر دقیقاً به اندازه نامی آن است.

مجموعه عوامل بالا باعث شده تا وضوح و کیفیت تصویر مانیتور TFT – LCD بسیار برتر و بالاتر از مانیتور معمولی باشد.

Reference (مرجع)

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.