آنتن مرکزی چیست ؟

آنتن مرکزی ساختمان وسیله ای است که تحت عنوان MATV یا آنتن تلویزیون مستر نیز شناخته می شود. این وسیله می تواند به طور همزمان سیگنال های UHF، VHF و FM را دریافت کند و آن را برای تمامی واحدهای یک ساختمان بفرستند.

با استفاده از این وسیله حتی می توان به دوربین مدار بسته نیز متصل شد. به عبارت دیگر با استفاده از آنتن مرکزی ساختمان علاوه بر دریافت کانال های تلویزیون می توان با تغییر کانال، تصاویر دوربین مدار بسته را نیز چک کرد. بنابراین این نوع آنتن، کل تلویزیون های یک ساختمان به یک آنتن متصل می کند و کار را برای ساکنین ساختمان بسیار ساده تر می کند.

اجزای اصلی آنتن مرکزی ساختمان چیست؟

آنتن مرکزی ساختمان از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در نهایت می توانند تصاویر با کیفیتی را به گیرنده های تمامی واحدهای یک ساختمان ارسال کنند. اجزای اصلی این آنتن ها شامل تجهیزات زیر می باشد:

1. پیش تقویت کننده آنتن اصلی

پیش تقویت کننده وسیله ای است که بر روی آنتن نصب می شود. این وسیله سیگنال های آنتن را دریافت می کند و درون خود تقویت می کند. پیش تقویت کننده سیگنال ورودی را 15 تا 25 دسی بل افزایش می دهد تا تقویت کننده اصلی بتواند آن را شناسایی کند.

پیش تقویت کننده، فرکانس را برای امواج UHF از 740 تا 890 مگاهرتز و برای امواج VHF از 40تا 220 مگاهرتز تقویت می کند. این وسیله به منبع تغذیه 230 ولت و فرکانس 50 هرتز نیاز دارد تا این آنتن ها وضعیت بهتری داشته باشد.

2. آنتن اصلی

مهم ترین و اصلی ترین بخش در آنتن مرکزی ساختمان، آنتن اصلی می باشد. آنتن اصلی باید در ارتفاع مناسبی نصب شود تا بتواند سیگنال ها را با کیفیت بهتری دریافت کند.

این آنتن باید شاخه هایی از جنس آلومینیوم داشته باشد که به شکل لوله های توخالی باشند. آنتن های مرکزی ساختمان دارای امپدانش 75 اهم می باشند.

3. تقسیم کننده

یکی دیگر از اجزای این آنتن ها، تقسیم کننده می باشد. تقسیم کننده تحت عنوان اسپیلیتر یا جداکننده نیز شناخته می شود. این وسیله می تواند سیگنال تقویت شده را بین تلویزیون ها تقسیم کند.

تقسیم کننده ها داری 2 الی 4 پورت خروجی هستند که سیگنال ورودی به طور برابر به دو الی چهار خروجی تقسیم می شود.

4. تقویت کننده (میکسر یا آمپلی فایر)

آمپلی فایر یا میکسر برای تقویت سیگنال های VHF و UHF نصب می شود تا کیفیت بهتری برای شبکه ها فراهم کند و کانال های بیشتری را نیز دریافت کند.

میکسر می تواند تا 40 دسی بل سیگنال را تقویت کند و به سیستم آنتن مرکزی تحویل دهد. تقویت کننده ها دارای دو ورودی مجزا برای سیگنال UHF و VHF هستند اما یک خروجی مشترک ارائه می دهند.

5. LNB

 ال ان بی می تواند بهترین حالت دریافت سیگنال را فراهم کند. بنابراین استفاده از آن در آنتن مرکزی ساختمان می تواند تصاویر با کیفیت تری را به وجود بیاورد.

6. سوئیچ جهت دار

سوئیچ جهت دار از برگشت امواج به آنتن جلوگیری می کند. به سوئیچ جهت دار، یک سو کننده هم گفته می شود. امپدانس سوئیچ های جهت دار در حدود 75 اهم می باشد. همچنین یک سو کننده ها معمولا دارای 1 یا 2 پورت خروجی هستند. 

7. کابل آنتن

برای کابل آنتن می توان از کابل کواکسیال با امپدانس 75 اهمی استفاده کرد. کابل آنتن هر چه کیفیت بالاتری داشته باشد، تصاویر با کیفیت و سرعت بالاتری ارسال و دریافت می کند.

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.